Chiar dacă platforme social media precum Instagram (deținută de Facebook, dealtfel) sunt mult mai folosite de tineri, Facebook rămâne standardul pentru comunicarea prin social media dintre organizatori, muzicieni, fani. E drept, e din ce în ce mai dificil să ajungi la publicul tău fără postări plătite… cu toate astea, e foarte important să construiești (și să întreții) o comunitate în jurul proiectelor tale muzicale pe Facebook, în special pentru anunțurile cu adevărat importante pe care vrei să le faci din când în când – platforma de promovare (pentru postările plătite) îți oferă abilități extraordinare: de la selectarea publicului-țintă potrivit și afișarea materialelor potrivite (video sau foto / text) în funcție de momentul cel mai potrivit pentru publicul tău și până la măsurarea rezultatelor, posibilitatea de a trimite mesaje către cei interesați de campaniile de promovare precedente, posibilitatea de a construi campanii dedicate celor care ți-au vizitat website-ul etc.

Mai mult, publicul adunat în jurul paginii și evenimentelor tale, precum și toate celelalte informații colectate cu ajutorul activității de pe pagina de facebook, sunt active valoroase care continuă să te ajute de-a lungul timpului, pe măsură ce cariera – și abilitățile tale de promovare – se dezvoltă.

Cu alte cuvinte, nu ar trebui să vă gândiți la Facebook ca la un loc unde poți face anunțuri din când în când, ci mai degrabă ca la unul unde poți construi pe termen lung, pe baza efortului depus (și a rezultatelor acumulate) anterior.

Sunt multe de spus despre ce (și cum) se poate face pe Facebook… să o luăm cu începutul, deocamdată.

Noțiuni de bază

Facebook oferă două tipuri de profil:

  • „Profiles” – sunt conturile de bază, recomandate pentru comunicare personală, cu prietenii și familia
  • „Pages” – destinate companiilor, mărcilor, persoanelor publice, cauzelor și organizațiilor

Pentru cineva nefamiliarizat cu Facebook, diferența dintre cele două pare neînsemnată – pentru că arată foarte asemănător (dar există diferențe substanțiale în modul de funcționare, la care vom ajunge imediat). În plus, dacă de-abia acum te gândești să intri pe facebook, oricum va trebui să ai un profil personal înainte de a putea crea o pagină.

Nu mă pot promova direct de pe profilul personal?

Pe lângă modul de funcționare diferit, care face dintr-o pagină un instrument de promovare mult mai bun decât profilul personal, există și alte motive pentru care e mai bine să ai o pagină prin care să-ți promovezi muzica – unul dintre cele mai importante fiind păstrarea intimității. Contul personal este foarte util pentru a menține legătura cu familia și prietenii; este locul unde vei regăsi – tu și cei cărora le permiți – fotografiile din vacanță și poantele pe care doar apropiații le înțeleg. Pagina adună „fani”, profilul adună „prieteni” – amestecându-le, vei permite accesul fanilor la detalii din viața ta personală (ceea ce e posibil ca pe tine să nu te deranjeze, dar s-ar putea să fie prea mult pentru ei).

Avantajele unei pagini pentru promovarea unui muzician

Pe scurt:

  • conținut vizibil pentru toată lumea – oricine poate vedea conținutul unei pagini, fără să fie fan sau să ceară aprobare pentru asta; în plus, un simplu „like” dat paginii permite abonarea la noutățile anunțate ulterior, fără alte acțiuni necesare din partea ta
  • mai mulți administratori – un lucru folositor atât pentru o formație cât și pentru un solist, pagina poate fi administrată de mai mulți oameni (fie că vorbim despre împărțirea sarcinilor între membrii formației, fie că vorbim despre răspuns la comentarii / mesaje – un lucru dificil dacă ești în turneu, să zicem); administrarea unei pagini îți permite să scrii din partea paginii formației / muzicianului, să creezi / modifici evenimente sau alte informații din pagină
  • promovare – există diverse moduri de a ajunge la fani pe Facebook: campanii care te pot ajuta să crești numărul fanilor; reclame video pentru publicul nou, sau adresate celui existent cu scopuri precise (înscriere la newsletter / messenger, vânzare de CD-uri, atragerea traficului către website – unde fanii pot afla mai multe despre proiectele tale). Există instrumente speciale pentru toate aceste lucruri, via Ads Manager împreună cu Business Manager
  • statistici – Facebook Analytics oferă acces la foarte multe informații statistice, folositoare dacă vrei să-ți dai seama ce a mers (sau nu) în comunicarea cu vizitatorii paginii tale
  • personalizare – poți să creezi o extensie URL personalizată / ușor de reținut – ceva de genul https://www.facebook.com/NumeleTău

 

Spor!

În episodul viitor – Ponturi pentru construirea unei pagini Facebook catchy 😉

Leave a Reply